Тема. Семінар «Життя та діяльність видатних українських діячів». Зміст, сутність поняття «історична місія».
https://ru.calameo.com/read/0054468959b15ca809595
Українську історію від IX до XX ст. уособлюють 34 історичні
постаті: 17 припадає на середньовічну і ранньомодерну
добу— до кінця XVIII ст., 17 - на період XIX - середину XX ст. Наголошується, передусім, на добі кінця XIX - початку XX ст., коли, власне,
викристалізовувалася модерна українська національна ідея,
сформувався новий тип політичного українця, розпочався
новітній національно-визвольний рух, який призвів до Української революції 1917-1920 рр. і постання нової української державності. Серед обраних
діячів не лише ті, що; уособлюють національний табір, ай
яскраві представники тих політичних течій, які в своїй громадсько-політичній
діяльності орієнтувалися на Росію або Польщу.
План ознайомлення з історичними
постатями побудовано за єдиним принципом, тобто йдеться
про місце кожної особи в подіях
певної історичної епохи, внесок у культурне й громадське українське життя під
політичним кутом зору.
Володимир Великий -
правитель князівської держави
Норманська еліта і слов'янська
людність. Київська феодальна імперія. Християнство як ключовий чинник зміцнення
держави. Україна-Русь між варязькою
Північчю і візантійським Півднем,
римською Європою та кочовим Сходом: етнополітичний чинник держави Св. Володимира. Міста як осердя князівської адміністрації
й культури.
Ярослав Мудрий та його зовнішньополітична
діяльність, спрямована на зростання авторитету Київської Русі в тогочасному світі
Освіта й культура як чинник
державного самоствердження; Київ - другий Константинополь,
«град Божий на землі»: духовні символи держави. Ярослав Мудрий та європейські
князівсько-королівські династії: міжнародний контекст
ранньоукраїнської держави.
Феодосій Печерський і формування
давньоукраїнської духовності Монастирське життя як світоч християнської духовності. Від князівських
«отчих» монастирів до «общежительських» обителей.
Облаштовувач Києво-Печерської лаври. Вибудування нової
моральної домінанти: чернець і князь. Участь Св. Феодосія в світському житті
держави. Князівські усобиці і позиція печерського
чернецтва. Антоній і Феодосій
Печерські: становлення української ментальності ХІV-ХVШ ст.
Князь Данило -творець Галицько-Волинської
держави
Об'єднання західних теренів
українських земель у першій половині XIII
ст. в єдиній державі завдяки харизматичності
князя Данила. Князювання Данила як боротьба одноосібного й колективного
(олігархічного) начал українського державотворення. Між західною та східною духовністю: король Данило й римський престол. Данило - будівничий міст
українських. Татарські волховські люди й відносини з Ордою.
Василь-Костянтин Острозький - видатний
представник української аристократії, некоронований
володар України-Русі
Українська еліта на службі
Польської держави. У пошуку компромісу між Римом і Константинополем.
Княжий рід Острозьких та Унія: між війною і культурою. Творець культурних осередків (Острозька академія, друкарня, меценат монастирів і церков).
Між польським молотом й козацьким ковадлом. Запрограмованість вгасання
української князівської еліти.
Петро Конашевич-Сагайдачний
- перший козацький гетьман-політик
Від козацької вольності до
державницької статечності. Викристалізування третьої сили: між польською і турецько-татарською потугами. Козацька сила й українська
православна ідея. П. Сагайдачний і формування нового типу
української людини: братські школи колегії
Петро Могила - творець помісної української церкви
У пошуках релігійного
компромісу між православними та греко-католиками. Ідеолог київської ідеї
українського Єрусалиму. Відновлювач церковної слави князівського Києва. Автор проекту українського консерватизму. Київський патріархат як противага
покозаченню України та зросійщення церкви.
Богдан
Хмельницький - уособлення ідеї нової, козацької України
Речник старшинсько-козацької
верстви. Дилема цивілізаційного вибору (Схід, Візантія чи Європа).
Б. Хмельницький як організатор сателітного типу, держави. Українсько-гетьманський монархізм Б. Хмельницького.
Юрій
Немирич - яскравий представник шляхетсько-козацької еліти середини XVII ст. із виразно
проєвропейським політичним спрямуванням
Соцініанство як засіб
здобуття освіти. Реформація і протестантська ідеологія - шлях Ю. Немирича та його однодумців на розірвання відносин з польською
католицькою верхівкою. Шведський «потоп» Речі Посполитої та шведський вибір
радикальної частини української маєткової шляхти. Союз
Ю. Немирича - виразника спольщеної української шляхти -з
козацькою старшинською верствою (козацько-шведська угода). Конфлікт
аристократичної і демократичної концепції «козацької нації».
«Сонце Руїни» Петро Дорошенко - найбільша, постать ханського проекту
України
Продовжувач козацької
державної традиції. П. Дорошенко як одна з іпостасей Б. Хмельницького.
Протурецька політика: одна з автентичних моделей козацької політики. Трикутник смерті: в лещатах Польщі, Криму й Росії. Росія -
«східний» чинник Дорошенкового самостійництва.
Йосиф Нелюбович-Тукальський
- православний митрополит, який першим освятив боротьбу за державну незалежність
Продовжувач справи київських
митрополитів на обстоювання помісності української православної церкви. Симбіоз
державної та церковної влади. Митрополит Й. Нелюбович-Тукальський і гетьман П.
Дорошенко. Чигирин - митрополича столиця. Орієнтація на мусульманський Схід,
аби не розчинитися в православній Московській патріархії. Життя церковне концепції И. Нелюбовича-Тукальського після його смерті. Перенесення
останків митрополії до Лубенського Мгарського монастиря.
Іван Мазепа - остання спроба відкритого виступу за сепарацію козацької
держави
Кінець Руїни - накопичення
сил та очікування слушної нагоди. І. Мазепа – продовжувач політики Б.
Хмельницького. Плекання старшинської еліти як основи майбутнього аристократичного устрою. Культура і церква - важіль державного поступу.
Об'єднання Лівобережної та Правобережної України: початок
здійснення плану. Шведсько-український союз: нездійснена можливість,
що мала підстави справдитися.
Пилип Орлик - будівничий
всестанової України
Києво-Могилянська академія -
«альма-матер» козацької еліти.
Конституція
П.Орлика перша спроба
перетворення козацької держави на державу всієї української людності. Перша
українська політична еміграція. П. Орлик - творець міжнародної опінії
щодо української справи.
Кирило Розумовський - останній гетьман, один з перших автономістів нового часу
Автономістичні спроби
старшини зберегти рештки осібного козацького устрою й К. Розумовський. Ідея
спадкового гетьманату Розумовських як усталена традиція українського монархізму. «Національні будови» Батурина і Глухова,
спроба відкриття університету й академії наук - культурні засади автономізму
другої половини XVIII ст. К. Розумовський і Г. Теплов: недремне око
російського централізму.
Василь Капніст - слобідський дідич
- автономіст, яскравий виразник української
справи
кінця XVIII - початку XIX ст.
Прусська місія В. Капніста
1791 р. як продовження старої козацької практики шукання союзників проти
найбільшого визискувача. В. Капніст - виразник настроїв українського слобідського
панства. Російський письменник, але український патріот: чи є мова показником
національної приналежності? В. Капніст у
зв'язку з формуванням нового типу української інтелігенції XIX ст.: «за народженням - українець, росіянин - за політичним вибором».
Микола Гоголь - національний дуалізм
української душі в XIX ст.
Між етнічним почуванням і державною
приналежністю. Українець у собі, росіянин зовні. М.
Максимович і М. Гоголь: плани професорства в Київському університеті й
написання історії України. Літературна творчість М. Гоголя
як погляд українця на російську дійсність. Вплив
його творів на формування української свідомості другої половини XIX ст.
Григорій Полетика - перший теоретик
української окремішності
Г. Полетика проти М.
Ломоносова: освіта як підстава національної справи.
Г. Полетика- український депутат комісії «Уложения» 1766 р. Речник козацького
автономізму. Г. Полетика - найвірогідніший автор «Історії
Русів». «Історія Русів» та ідеологія федеративної
Речі Посполитої.
Автор:
Ігор Гирич, зав. відділом Інституту Української археографії та джерелознавства
імені М. Грушевського НАН України, кандидат історичних наук.
Немає коментарів:
Дописати коментар